Met het woord ‘branding’ word je doodgegooid op social media, gewoon een persoon zijn is niet genoeg – je ‘moet’ een personal brand zijn. En voor je bedrijf heb je alleen een logo nodig toch, waar is een hele branding voor nodig? Ik snap de verwarring heel goed, ineens was deze term overal en is de lijn tussen wat een huisstijl is en wat nou branding is dun. Dunner dan het figuur van een gemiddeld model. (Heb je die jaloersmakende abs van Doutzen gezien? Oké ik wijd uit…) Pak je kop koffie neem er een gevulde koek bij en lees hier wat dat hele branding gedoe inhoudt.
WAT IS BRANDING?
Branding, het veranderd een product of dienst in een merk. Het is de combinatie van veel verschillende elementen: de naam, een term, een teken, een symbool of ontwerp. Het geeft de potentiële klant een gevoel, je kiest een identiteit voor je dienst of product. Het is de manier om je te onderscheiden van je concurrentie.
IS BRANDING NODIG ALS FREELANCER?
Als freelancer ben je vaak zelf grotendeels je merk, meerdere freelancers bieden
hetzelfde pakket aan diensten of producten aan. Het grote onderscheidende vermogen ligt in je eigen persoonlijkheid. Met branding kun je je bedrijf neerzetten als merk, maar als freelancer ontkom je eigenlijk niet aan een stuk personal branding. Door deze twee te combineren kun je je onderscheiden binnen de markt. Je biedt aan waar je goed in bent, je laat zien wie je bent als persoon en voegt dit samen tot één verhaal.
OKÉ. EN NU?
Het stukje uitwerking in beeld is pas de laatste stap van branding. Het begint met
analyseren, reflecteren en jezelf veel vragen stellen. Wat zijn jouw unieke
kenmerken? Welke doelgroep wil je het liefst bedienen? Welk onderdeel van je
vakgebied vind je het leukst om te doen? Ga je in het hoge segment zitten of wordt je de nieuwe budget topper? Wanneer iemand bij mij aanklopt voor branding stuur ik eerst een vragenlijst terug, inmiddels weet ik welke vragen iemand voor zichzelf moet beantwoorden om een richting te bepalen. Dit geeft focus en is voor veel ondernemers best lastig, maar daarna begint the fun part – het ontwerpen.
VAN BRANDING NAAR ONLINE
Tegenwoordig heeft bijna iedereen een tweede huis op Instagram, waar ze de
avonduren en pauzes overdag doorbrengen. De branding speelt zich grotendeels online af, wie van jullie verspreid nog flyers – om maar wat te noemen? Online kun je een eigen wereld bouwen, door social media kanalen in te zetten en een website te maken. Je product of dienst laat je online zien, maar op welke manier je dit laat zien en hoe je erover verteld – dát is branding.
DE VOORDELEN VAN BRANDING
Waarom zou je een hele branding bouwen als je ook gewoon een logo kunt laten
maken en vervolgens kunt verkopen? Ja, daar komt ie – het bekende branding voorbeeld: de elektronische apparaten met een appel erop. Waarom wil niet iedereen een laptop van merk x? Dat is vaak goedkoper, met zo niet nog betere functies – meer waar voor je geld. Dat is wat branding doet, er wordt een verhaal gebouwd om het product heen. Ze geven je het gevoel dat je achterloopt of iets mist als je het niet hebt, je wil je graag identificeren met de waarden die zij uitstralen. Zij kunnen de hoofdprijs vragen voor hun producten, branding voegt waarde toe – je bent gewilder. In de kroeg heb je ook meer sjans mét make-up en gekamde haren dan zonder, ook al blijft de inhoud hetzelfde.
DE PLUSPUNTEN
+ Het geeft de potentiële klant vertrouwen dat het product of dienst van kwaliteit is
+ Het geeft je een betere positie ten opzichte van concurrentie
+ Mensen betalen meer voor een merk dan voor een product of dienst
+ Je merk wordt esthetisch mooi door het ontwerp van een bijpassende stijl
Een merk bouwen kost veel tijd, je hebt doorzettingsvermogen nodig en een lange termijn visie. Uiteindelijk levert het je veel op en claim je jouw positie binnen de markt. Bouw aan je merk en zorg ervoor dat de klant niet meer om je heen kan!