Content – schrijven

Ik ben Yvonne, schrijver in hart en nieren. Ik help jou je verhaal te vertellen en je gevoel, gedachten en ideeu00ebn tot leven te brengen. Jouw innerlijke stem laten spreken. Hierbij wil ik jullie wat tips geven om jezelf te uiten, hoe je een verhaal kunt vertellen en dus content kunt produceren.

u00a0

* Schrijf een tekst zoals je die ook aan je vriend/vriendin zou vertellen. Je doet je niet anders voor, je bent puur en oprecht en vertelt vanuit je hart, toch? Schrijf zo ook naar je klanten. Daarmee laat je al gelijk een stuk van jezelf zien.

* Deel dingen over jezelf: je favoriete film, je favo eten, je favo band, etc. Deel wat je doet op een dag: in een story of in een post. Toen ik mijn logo deelde op social media werd die veel meer geliked en bekeken dan een random foto. Info over jezelf is likeable, mensen krijgen een connectie met iemand. Als ik hier een foto had gezet van een pen, computer of iets dergelijks, dan voel je daar veel minder een klik mee dan met een persoon. Dus, durf jezelf te laten zien! Deze tip (jezelf laten zien) heb ik overigens zelf gekregen van Debra en die werkt u00e9cht!

* Een verhaal schrijf je vanuit een verlangen. Een verlangen om iets te delen: is het informatie? kennis? Ervaring? Om te verkopen of om te inspireren? Of juist om iets te verwerken? Hoe wil jij iets duidelijk maken? Als je weet waarom je het deelt, wordt hetgeen wat je deelt krachtiger.

Een voorbeeld om te informeren en verkopen: Ik eet vijf dagen per week Calvu00e9 pindakaas op mijn brood. Calvu00e9 is de enige echte pindakaas, al sinds 1948. Het bevat onverzadigde vetten en eiwitten. Calvu00e9 Pindakaas bevat geen toegevoegde suikers (informeren). Ik houd echt van pindakaas. Elk stukje boterham met dit smeuu00efge smeersel gaat rechtstreeks naar mijn hart, zoveel liefde voor pindakaas (overtuigen). Houd jij van pindakaas? Proef jij het verschil tussen Calvu00e9 en het B-merk van de XXX-supermarkt? Calvu00e9 Pindakaas, smeuu00efg tot op de bodem. En dat proef je meteen. Hoe hongerig ben jij? (Activeren).

Dit is maar een voorbeeld. Maar het is denk ik wel duidelijk: je informeert je klant over je aanbod. Daarna overtuig je ze van de kwaliteit, jouw mening, waarom ze het nodig hebben, het resultaat, etc. En vervolgens de Call To Action. Zorg dat ze je aanbod aannemen. Die Call To Action kan ook een vraag zijn over een verhaal die je hebt verteld of zorgen dat mensen zich aanmelden voor je nieuwsbrief. Het hoeft niet altijd direct om verkoop te draaien.

* Schrijf zoveel mogelijk in de actieve zin. Je kunt zeggen: gisteren heb ik gezongen. Dit is een passieve vorm. Je kunt ook zeggen: gister zong ik. In een passieve zin (gisteren heb ik gezongen) is de tekst minder levend, beschouwen mensen een tekst als afstandelijk en de zinnen zijn vaak langer dan actieve zinnen. Hierdoor zijn passieve zinnen moeilijk te lezen. Actief schrijven is van belang voor je klantgerichtheid, maar dus ook voor je leesbaarheid.

* Laat zien aan welke opdracht je werkt. Dit kun je laten zien door middel van een story, maar ook in je post. Geef een preview of geef aan wat je deze week gaat doen en vraag het ook aan je volgers. Als je vragen stelt, ga je de interactie aan en bouw je een relatie op.

* Een verhaal schrijven is net als content schrijven. Weet waarom je schrijft en voor wie je schrijft. Waar gaat je post/verhaal/blog over? Pak je volgers gelijk in de eerste alinea. Begin met een quote, een liedje, een stukje van een film, een feit, iets persoonlijks of iets herkenbaars. Zorg ervoor dat je de interesse wekt vanaf de eerste zin, de eerste alinea.

Wil je meer tips & tricks of een keer sparren over schrijven van je site, content of nieuwsbrief? Neem gerust contact met me op via www.thewritingwoman.nl of @thewritingwomannl.