Start met groeien

Module 3

groeistrategie

Als je helemaal opnieuw start, hoe begin je dan? Of als je aan de slag gaat met een nieuwe strategie, dan kan het best lastig zijn om ook echt te beginnen. Want wat als mensen het niet interessant vinden? En story’s maken is al helemaal doodeng!

Stop met uitstellen! De enige manier om ergens te komen, iets te bereiken is door te doen. Hoe lastig dat ook kan zijn. Waarschijnlijk ben jij ooit begonnen met je bedrijf en had je ook angsten en die komen vaak genoeg nog terug. Als je ondanks de angst iets doet dan heb je zoveel meer voldoening.

Op Instagram zul je merken dat als je bezig bent het in het begin stroef gaat. Instagram is zoals een spelletje domino. Als de bal eenmaal gaat rollen gaat deze steeds sneller.

Ik vond vroeger ook alles eng. Als ik mensen moest bellen dan kroop is het liefst onder mijn bureau. Als ik met vreemde mensen moest praten dan vond ik dat verschrikkelijk. En mezelf op foto’s of video’s zag dan keek ik liever weg.

Stap 1.

Ga eerst op zoek naar accounts die je zelf wilt volgen. Dit kan in je vakgebied zijn, maar ook daarbuiten. Hierdoor kan je inspiratie op doen voor content en daarnaast is het heel erg belangrijk om te starten met connecties maken. Zie Instagram als netwerken. Je start door mensen te volgen en reacties te geven op andere accounts. Je kunt dit ook doen bij mensen waarvan je denkt dat deze iets voor jou kunnen betekenen in de toekomst. Dat klinkt misschien gek, maar een reactie geven is vrijblijvend. Misschien komt er wel iets moois uit! Zeker als jullie vaker op elkaars berichten gaan reageren.

Stap 2.

Bepaal wat voor jou haalbaar is om te posten. Als je elke dag kunt posten: top! Ik kan begrijpen dat dit niet voor iedereen haalbaar is. Daarom is een 3 tot 5 keer per week perfect. Later krijg je van mij nog heel veel content ideeën en een kalender.

Mijn groeistrategie

Organisch

  • 2 keer per week informatieve content delen Instagram
  • 2 keer per week persoonlijke content
  • Focus op herkenbare situaties voor mijn doelgroep
  • Persoonlijke aanpak in teksten en stories
  • Bloggen met informatieve content
  • Professionele foto’s voor website en social media
  • Elke dag minimaal 15 minuten op hashtags zoeken die mijn klanten gebruiken. De interactie opzoeken.
  • Winacties

betaald

  • Gratis e-book adverteren
  • 10 daagse training adverteren
  • Mailsysteem Mailblue voor Sales Funnel

Dienst of product

Strategie voor dienst

De strategie voor een dienst is vaak anders dan voor een product. Je kunt vaak wel dezelfde sales technieken toepassen, maar je social strategie om organisch te groeien is anders. Een dienst verleen je of aan particulieren of aan bedrijven. Als je een dienst verkoopt dan heb jij ook bepaalde skills waardoor je deze dienst aan kunt bieden. Deze vaardigheden heb jij over de jaren heen geleerd door ervaring en opleiding. Mensen hebben jou nodig om iets voor elkaar te krijgen waar zij zelf de vaardigheden niet voor hebben. Dit is super waardevol! Jouw vaardigheden en kennis is geld waard, maar door mensen te helpen zonder dat je daar iets voor vraagt is goud.

Online is het tegenwoordig vooral geven en weinig vragen. Door toenemende concurrentie en internet is alle informatie online te vinden. Jij hebt jaren gedaan om jouw vaardigheden te leren, maar je kunt mensen wel alvast op weg helpen. Hierdoor creëer je vertrouwen en gaan mensen jou als expert zien. Wees niet bang dat mensen jou niet meer nodig hebben: mensen hebben je uiteindelijk altijd nodig om iets echt goed te doen. Kijk zelf maar eens naar dingen die jij door anderen laat doen.

Ik zou mijn eigen boekhouding kunnen doen, maar ik heb geen zin om dat allemaal uit te zoeken en ben veel te bang dat ik iets fout doe.
Ik zou mijn eigen agenda kunnen beheren, maar ik krijg daar teveel stress van.
Ik zou mijn eigen marketing kunnen doen (doe ik deels nog), maar nu bespaar ik heel veel tijd.

 

En zo kan ik nog wel tien voorbeelden noemen. Door een deel van jouw kennis weg te geven zullen mensen jou gaan volgen om die reden. Iemand zomaar zonder reden volgen is zeldzaam, behalve als je Kardashian heet. We willen waarde en weten dat jij de expert bent.

Deel dus tips
Maak een gratis download om zo e-mails te verzamelen (later hierover meer)
Laat zien dat jij de expert bent
Werk met barterdeals ( help iemand in ruil voor een andere dienst)

Strategie voor:

Product

Strategie voor product

Strategie voor product

Indien je geen product verkoopt waar een hoge vraag naar is en weinig tot geen aanbod is het lastig om organisch hard en snel te groeien. Daarvoor heb je een andere strategie nodig dan met een dienst.

Ga aan de slag met ambassadeurs die jouw merk op de kaart kunnen zetten. Influencermarketing is één van de meest effectieve manieren om een nieuw product aan de man te brengen. Waarom? Omdat deze mensen al een bereik en fanbase hebben opgebouwd.

Maak een lijst van mensen die al een bereik via social media hebben opgebouwd.
Let hierbij op de volgende punten:
– Kies geen mensen die meer dan 5.000 volgers hebben als je niet wilt betalen. Ik raad je sowieso aan om niet zomaar mensen een berichtje te gaan sturen omdat influencermarketing de laatste jaren flink is veranderd. Kleinere accounts zijn vaak blij met gratis producten, maar dit is flink aan het afnemen. Content maken kost namelijk tijd en steeds meer mensen willen hiervoor betaald worden.
– Kijk naar de interactie op een account. De mensen die op foto’s reageren moet wel in jouw doelgroep vallen. Daarnaast is het belangrijk om robot reacties, volgers en likes te spotten.
– Maak duidelijke afspraken met iemand zodat daar geen twijfel over mogelijk is.

Hoe spot je fake influencers?

Is een account Nederlands en staan er veel reacties onder een foto die Engels zijn? Dan moet je meer onderzoek gaan doen. Of gaan de reacties niet over de inhoud van de foto? Dan zijn dit waarschijnlijk fake reacties.

Hebben ze heel veel volgers en weinig reacties?
Een goede engagement rate op Instagram is 1 tot 3%

Een account met 10.000 volgers moet minimaal 30 oprechte reacties onder een foto hebben, eigenlijk nog veel meer. Als er slechts 3-4 reacties onder staan dan klopt het niet. Hetzelfde geldt voor likes.

Kijk tussen de volgers naar rare accounts zonder profielfoto, buitenlandse accounts of accounts zonder foto’s. Deze accounts zijn vaak via een App verkregen. Je moet vaak verder scrollen in de lijst volgers om deze te vinden.


start klein

Start klein. Je wilt het liefst iedereen enthousiast krijgen voor jouw product. Dat is hetzelfde als een hele oceaan laten koken. Begin met een heel klein kopje water en laat dat koken. Begin dus met een focusgroep (influencers) die jouw product te gek vinden en het zo gaan verspreiden. Je hoeft niet al het werk zelf te doen! 

https://youtu.be/7vc153h9KfA