Content strategie bepalen

Plan van aanpak

Content

We kennen het allemaal wel; we beginnen aan iets zonder strategie en hopen het beste. Dit kan soms werken, maar meestal niet. Zeker met social media is het belangrijk dat je structuur hebt in jouw werkzaamheden. Dit komt omdat social media niet jouw hoofdzaak is en je elke dag nog een hele andere lijst met zaken hebt.

Een groeistrategie zorgt niet alleen voor focus waar jij heen wilt met jouw social media, maar nog meer hoe je ervoor gaat zorgen dat jij het bereik van jouw bedrijf gaat vergroten. Jij wilt dat iedereen jou gaat kennen! Dat niemand meer om jou heen kan.

start klein

Start klein. Je wilt het liefst iedereen enthousiast krijgen voor jouw product. Dat is hetzelfde als een hele oceaan laten koken. Begin met een heel klein kopje water en laat dat koken. Begin dus met een focusgroep (influencers) die jouw product te gek vinden en het zo gaan verspreiden. Je hoeft niet al het werk zelf te doen! 

content

De eerste stap is natuurlijk om te bepalen hoe vaak per week jij content gaat publiceren en welke onderwerpen je gebruikt.

Consistent zijn is belangrijk voor jou, maar ook voor je volgers. Als je de eerste weken elke dag content plaatst en daarna een week niets van je laat horen dan zijn je volgers ook sneller weg. Maak het makkelijker voor jezelf om minder te posten, maar wel te kiezen voor kwaliteit en consistentie.

  • Deel tips over jouw expertise
  • Vertel een persoonlijk verhaal waarbij je wel een les kunt geven aan jouw volgers. Het is belangrijk dat je volgers er ook iets aan hebben
  • Tag jouw inspiratiebronnen in een post en vertel waarom ze jou inspireren. Vraag je volgers ook om inspirerende mensen te taggen
  • Vertel over iets waar je tegenaan bent gelopen tijdens jouw werk of leven. Ook hier is het weer belangrijk om je volgers te betrekken
  • Maak een kort verslag van iets wat je hebt georganiseerd zoals een event, bijeenkomst of samenwerkdag
  • Deel je successen
  • Vertel wat jouw passie is. Waarom doe je dit werk?

  • Deel een quote. Let op: vertel ook hierbij een verhaal waarbij je jouw volgers iets vraagt
  • Stel jezelf voor en vraag je volgers hetzelfde te doen
  • Vraag om de mening van je volgers. Mensen willen vaak iets kwijt en zullen dit dus ook snel doen
  • Winactie
  • Meerdere foto’s

Rubrieken

Rubrieken zijn een fijne houvast voor jezelf en voor de volgers. Na verloop van tijd zul je merken dat mensen ook echt terug komen om de rubriek te volgen. Een rubriek stem je af op jouw beroep. Hierin mag je alles bedenken wat je zelf wilt en waar je wat over kunt vertellen. Wat voorbeelden:

  • Promotie Dinsdag ( dit heb ik bedacht om anderen in het zonnetje te zetten en iedereen te laten pitchen)
  • Quizday ( laat mensen elke week een Quiz doen)
  • Weetje Woensdag
  • Sunny Monday
  • Deel jouw weekoverzicht
  • Deel jouw tips op een bepaalde dag
  • Maak elke week een blog met een bepaald thema

GA LOS!

Hoe kom je aan beeldmateriaal

Het is heel verleidelijk en gemakkelijk om foto’s van stocksites af te halen zoals Unsplash en Flickr, maar dit is niet het beste idee. Heel veel anderen gebruiken namelijk ook deze foto’s en hierdoor zul je niet opvallen. Als er een stockfoto voorbij komt in de tijdlijn dan scrollt bijna iedereen daar gewoon overheen. Wat kan je dan wel doen?

Recycle

Elke dag content bedenken? Ben je gek. Dat gaan we dus niet doen. Ten eerste hoef je niet elke dag content te bedenken en ten tweede kun je content heel goed op verschillende manieren inzetten. Heb je een bericht voor Facebook gemaakt? Dan kun je dit ook delen op Instagram, maak er een video van en zet deze op Instagram Story. Schrijf je content nog iets uitgebreider op en plaats dit op je website als blog. Link dan op LinkedIn naar deze blog en schrijf een mail met daarin ook de link naar je blog.

Voorbeeld:

  1. Uitgebreide blog over wat zijn hashtags, hoe gebruik je ze, waarom gebruik je ze en Apps om hashtags te vinden.
  2. Instagram bericht over het belang van hashtags.
  3. Instagram story waarin je tips geeft hoe je goede hashtags kunt vinden en je verwijst naar je blog en Instagram post.
  4. LinkedIn link naar blog.

Content van enkele maanden geleden kun je ook weer opnieuw posten of herschrijven. Slechts 10% van jouw volgers ziet de content die je plaatst.

Zelf aan de slag

Wil je niet investeren in een fotograaf dan is dit een goede optie om mee te starten. Je hebt al een statief voor 30 euro. Hiervoor heb je wel een camera nodig of als je een goede smartphone hebt dan kun je daar foto’s mee maken. De foto rechts is met een Iphone 7+ gemaakt. ->

Flatlay foto’s. Waarschijnlijk heb je er vaker van gehoord en zie je het regelmatig op Instagram. Foto’s van producten en objecten die eruit zien alsof ze uit een magazine komen. Dit is een goede manier om een voorraad foto’s te maken. Later in deze cursus leer je hoe je een flatlay foto kunt maken.

Vriend of vriendin

Een dagje winkelen met een vriend of vriendin is leuk, maar je kunt deze dag ook nog functioneel maken door van elkaar foto’s te maken. Heb je één van de nieuwste Iphones met portret functie? Helemaal top want hiermee maak je geweldige foto’s! Het is ook een stuk minder awkward om een telefoon foto’s te maken dan met een grote camera 😉 Tip: ga ergens vroeg in de ochtend koffie drinken dan is het niet zo druk.


Wil je stories terug halen? Deze kun je allemaal vinden in Archief.
Stap 1.
Ga naar je profiel en klik rechtsboven op de drie streepjes
Stap 2. Klik op Verhalen 
Stap 3. Klik op een story
Stap 4. Klik rechtsonder op de drie puntjes
Stap 5. Sla op

Waarom zou je wachten tot je telkens met één volger groeit?

Je weet nu wanneer je moet publiceren, wat je moet publiceren en hoe vaak. Door alleen maar content te plaatsen kom je er helaas niet. Je weet al dat je zelf actief moet zijn, maar waarom zou je wachten tot je telkens met één volger groeit? Je kan namelijk heel goed het bereik van grotere accounts inzetten om die van jou te boosten. Daarnaast zijn er nog meer tips om je social media bereik te vergroten door gebruik te maken van samenwerkingen.

User generated content

User generated content is een heel mooi woord voor content die door gebruikers is gemaakt. Heb jij bijvoorbeeld een product of item wat je verkoopt. Dan is het slim om een lijst te maken van accounts met veel volgers waar jij mee wilt samenwerken. Je kunt afwachten tot huidige klanten foto’s en video’s voor jou gaan maken, maar je kunt hier ook slimmer mee omgaan.

Door bij elke bestelling een mailtje of kaartje te doen kun je een soort wedstrijd maken. Indien iemand een foto met jouw product op social media plaats en jou tagt of een specifieke hashtag (die je zelf bedenkt) gebruikt dan kunnen ze kans maken op een gratis item of flinke korting. Zo hebben jouw klanten er zelf ook iets aan en is de kans groter dan ze ook content gaan maken met jouw producten.

Daarnaast kun je gratis jouw producten opsturen naar accounts waarvan jij denkt dat deze een goede doelgroep heeft. Belangrijk daarbij is:

  • Kijk naar hoeveel volgers iemand heeft, maar dit is niet het belangrijkste
  • Kijk naar wat voor content er wordt geplaatst en van welke kwaliteit dit is
  • Kijk naar de reacties onder de berichten. Zijn deze oprecht of via een robot? ( je ziet dit als er niet een specifieke reactie wordt gegeven of vaak reacties in het engels)
  • Spreek duidelijk af wat jouw verwachtingen zijn als je iets opstuurt of zet dit in een document en stuur dit mee. Ik kan uit ervaring spreken dat veel mensen het leuk vinden om gratis spullen te krijgen, maar hier soms slordig mee om gaan als het gaat om posten.

Ten slotte moet je vragen of je de content ook op jouw andere kanalen en website mag gebruiken of spreek dit van te voren af zodat de content rechtenvrij is.

Wat voor accounts moet je dan benaderen?
Je hoeft echt niet alleen de grootste accounts te pakken om meer te verkopen. Een kleiner account tussen de 1000 en 5000 volgers met veel interactie is ook super. Als meerdere kleine accounts jou promoten dan heb je uiteindelijk ook veel bereik.

Winacties

Een winactie kan je bereik een flinke boost geven en het volgers aantal ook goed laten stijgen. Er zitten wel wat regels aan een winactie. Een winactie mag op Facebook officieel geen Like, Share en Winactie zijn. Officieel mag je alleen om een reactie vragen, een like vragen of een bericht te sturen naar de pagina. Je mag dus niet een voorwaarde stellen zoals:

Like deze pagina en win…
Deel dit bericht om te winnen…

Op Instagram zullen waarschijnlijk soortgelijke regels gelden, maar hier heb ik nog nooit iets over gelezen.

Als je een winactie doet op Instagram is het belangrijk om:

  • Meer dan 1 prijs weg te geven. Zo is de kans voor de deelnemers groter en de drempel om mee te doen lager want; ze hebben meer kans om te winnen.
  • Vraag niet alleen op een reactie, maar vraag of ze het bericht delen in hun eigen story. Zo zien ook de volgers van dat account de story en winactie.
  • Laat de winactie minimaal 24 uur lopen. Als je dit niet doet zul je zien dat veel mensen het bericht delen en zodra er een winnaar is de story weer verwijderen.
  • Geef de verliezers altijd een troostprijs zoals een kortingscode.