Jouw why

Module 1

Een missie is tijdloos en geeft aan waar jij voor staat en waarom je bedrijf bestaat. Waarom ben je dit begonnen? Ja om geld te verdienen, maar je staat elke dag op met een drive. En die drive, dat is jouw missie.

Why

Je bent vast bekend met de Golden Circle van Simon Sinek. Niet? Dan leg ik het graag voor je uit. 

De circle is een manier van denken en communiceren tussen jouw bedrijf en je doelgroep. Je kunt in de cirkel drie elementen vinden; wat, hoe en waarom. De kern is waarom, gevolgd door hoe en dan wat.

De meeste mensen gaan eerst een dienst of product bedenken, daarna hoe het in elkaar moet zitten en ten slotte pas nadenken over waarom ze het eigenlijk doen. We gaan dus andersom denken; vanuit de why. 

Wat

Hoe

Waarom

De ‘wat’ staat voor het resultaat of de uitkomst van de ‘waarom’. Bijvoorbeeld: Een notitieboek, een fles, een computer, een dienst etc etc. Je vult met de ‘wat’  een behoefte door middel van een product of dienst.

Het proces is de ‘hoe’ in dit verhaal. Hier worden vooral USP’s genoemd. Dit zijn unieke punten zoals:
– Zelfde dag levering
– Snelste van Nederland
– Je kunt draadloos betalen

Waarom is het doel. Waarom bestaat jouw bedrijf? Eén van de meest gebruikte voorbeelden: Apple. 

Opdracht

Uber: ‘Transportation as reliable as running water, everywhere for everyone’

Airbnb: ‘To connect millions of people in real life all over the world, through a community marketplace – so that you can Belong Anywhere’

Mijn why: ‘Elke ondernemer connecten met de wereld van social media zodat ze zichzelf durven te laten zien voor meer groei. ‘

H&M:
At H&M Group, we’ve always believed that great design should — and can — be available to anyone. From the beginning, our role has been to democratise fashion. Today, that means making it sustainable: it’s the only way we’ll keep making great fashion and design available to many people, for many years to come

Magioni pizza:
Creating exceptional pizza’s for an outstanding lifestyle.




Download

niche

Je hoort vaak adviezen dat je je doelgroep zo klein mogelijk moeten maken voor een niche te kiezen. Stel je bent een fotograaf en je hebt je gericht op trouwfotografie. Je maakt dus specifiek foto’s voor getrouwde stellen (doelgroep).

Dit had 10 jaar geleden gewerkt, maar omdat er steeds meer mensen bijkomen die hetzelfde werk doen is dit niet meer genoeg. Op internet kun je namelijk alle informatie vinden die je nodig hebt en als je als klant gaat Googlen kan je kiezen uit twintig concurrenten. Waarom zou iemand dan bij jou komen?

Begrijp me niet verkeerd, een doelgroep kiezen is key! Je moet wel weten voor wie jij schrijft en waar de behoefte van je doelgroep zit, maar het punt is:

Mensen kopen niet meer zomaar iets op basis van informatie of portfolio. 

waarom kopen mensen wel?

Mensen maken nu een keus door te kijken naar wat voor persoon jij bent en welke connectie zij met jou hebben. Ze willen een verbintenis waardoor ze het idee hebben dat ze jou kennen. Je krijgt als het ware de gunfactor. Ook prijzen spelen dan geen factor meer in de afweging om voor jou te kiezen of een ander. Ze zeggen dan gewoon JA! Hoe krijg je die? Daar gaan we later in de training nog verder op in.