Hoe maak je nou een goed Instagram profiel? Een profiel moet binnen enkele seconden iemand doen besluiten om jou te gaan volgen. Jij weet wie je doelgroep is dus je kunt ook jouw profiel zo inrichten dat die doelgroep gelijk weet dat jouw Instagramprofiel voor hen is. Je begint daarbij met een goede profielfoto.
Business account
Ben je al overgeschakeld naar een bedrijfsaccount? Ja? Top!
Zo niet, dan is het goed om dit toch nog te doen. Hierdoor heb je namelijk meer inzichten in je statistieken. Je kunt zo zien welke berichten goed scoren en wanneer je doelgroep online is.
Dit doe je door de volgende stappen te volgen:
Stap 1. Ga naar je profiel en klik rechtsboven op de drie streepjes
Stap 2. Klik op Instellingen onderin
Stap 3. Scroll naar beneden en kies Account
Stap 4. Scroll naar beneden en kies Overschakelen naar bedrijfsaccount.
Profielfoto
Een profielfoto is geen selfie, maar het liefst een professionele foto waar jouw hele gezicht goed te zien is. Een lachende foto is altijd beter! Pak ook geen foto waarbij je te ver weg staat. De foto is namelijk zo klein op het scherm dan je dan alleen een persoon ziet, maar er zit geen herkenbaarheid in.
Herkenbaarheid is belangrijk voor een profielfoto. Daarom is het slim om één foto te kiezen die jij gebruikt voor je kanalen. Dus als je een foto kiest, gebruik deze dan ook op je andere social media kanalen, in je E-mail, op je website en in gratis downloads. Hierdoor is je gezicht na een tijd herkenbaar. Wissel dus niet te vaak van profielfoto!
Rondje om je profielfoto. Wil je opvallen? Plaats dan een gekleurd rondje om je foto. Dit kun je doen via Photoshop, maar een makkelijkere manier is via deze site. Upload je foto, kies een kleur en download de foto. Daarna kun je hem in je Instagramprofiel plaatsen. http://app.instarocket.co/tools/create-profile-picture-for-instagram/
Biografie
De biografie is je visitekaartje en pitch. Helaas kan je maar 150 tekens kwijt in je biografie. Het is daarom belangrijk dat deze goed duidelijk maakt wat je doet en wie je bent. Daarnaast moet het ook nog opvallen. Omdat we het leuk vinden om zaken met mensen te doen en geen robots is het aan te raden een leuk weetje in je biografie te zetten.
De beste manier om je biografie te maken is al volgt:
– Type de tekst in je notities van je telefoon
– Maak gebruik van witregels zodat het overzichtelijk is – zet dus onder onder elkaar
– Kopieer de tekst
– Ga naar https://www.apps4lifehost.com/Instagram/CaptionMaker.html
– Plak de tekst in het witte vlak en druk op Convert. De tekst is nu opgeslagen op je telefoon.
– Ga naar je Instagramprofiel en plak de tekst in je biografie.
Link
De link in je biografie is belangrijk omdat hier jouw klanten naartoe gestuurd worden. Ik zou aanraden om sowieso een Linktree aan te maken via Linktr.ee of een eigen Linktree aan te maken op je website. Je maakt hiervoor een nieuwe pagina aan in jouw programma. Plaats onder elkaar verschillende knoppen met daarachter de linkjes die je wilt. Plak deze in je Instagramprofiel en klaar ben je!
Er zitten aan beide opties voordelen.
Linktree: Je hebt een link staan op een andere site dan die van jezelf. Dit is goed voor je linkbuilding. Google ziet dit namelijk als iets goeds waardoor jij sneller in Google gevonden kan worden.
Eigen site: De mensen landen op jouw site dus je hebt extra websiteverkeer. Mocht je gebruik maken van Cookies dan kun je mensen die op je website zijn geweest een bepaalde advertentie laten zien. Dus ook de mensen die op je Linktree zijn geweest.
Waarom zou je highlights aanmaken in je profiel? Highlights zijn de rondjes je boven jouw foto’s ziet en onder je websitelink staat in je profiel. Highlights zijn eigen een soort verzamelplaats van alle Stories die je interessant vond om op te slaan. Dit is super handig want heel veel mensen kijken hier in!
Wat kun je als highlights maken?
Tips
Over jou
Behind the scenes
Diensten
Acties
Hoe maak je een omslag voor een highlight? Dit kan op twee manieren.
Stap 1. Kies een story formaat
Stap 2. Kies een kleur
Stap 3. Type een tekst en kies je lettertype.
Stap 1. Open de App Over. (foto)
Stap 2. Klik op het plusje onderaan de App(foto)
Stap 3. Kies als achtergrond transparant of een kleur naar keus. (foto)
Stap 4. Nu kun je onderaan naar links of rechts swipen tot je het Story formaat tegenkomt (1080×1920) (foto)
Stap 5. Klik op Tekst onderin.
Stap 6. Typ een tekst en kies een lettertype.
Stap 7. Exporteer de foto door rechtsboven op het gele pijltje te drukken.
Nu heb je van alle onderwerpen waar je een story over wilde maken een foto op je telefoon.
Nu ga je de omslag van jouw Story’s wijzigen. Let op: heb je nog geen stories in een highlight staan? Dan moet je eerst stories toevoegen. Dit kan door stories die je net hebt opgeslagen in een highlight te zetten.
Of voor op het plusje te drukken in je profiel en stories uit het archief toe te voegen.
Stap 1. Klik op meer links onder
Stap 2. Hoogtepunt bewerken
Stap 3. Omslag bewerken
Stap 4. Klik op het witte foto icoontje links en voeg een foto toe
Je profiel is een visitekaartje, mensen beslissen binnen enkele seconden of jouw account interessant genoeg is om te volgen. Daarom moet je account niet alleen professioneel zijn, maar ook zo specifiek zijn ingericht zodat jouw doelgroep zich gelijk aangesproken voelt.
Dit doe je door jouw onderwerpen af te bakenen en niet voor iedereen alle content te maken. Hier later meer over.
Werk met vaste kleuren voor je profiel
Wissel niet te vaak van profielfoto.
Gebruik je profiel
Een leuk weetje over jezelf