Schrijfstijl
Bij het schrijven voor je doelgroep is het belangrijk omnje de volgende dingen af te vragen:n- Wie ben je? nPak je kernwaarden erbij!n- Waar staat je bedrijf voor en wat wil je bereiken?nWil je iemand informeren, activeren, amuseren of overtuigen? Als je eennhandleiding schrijft dan is het vaak zonder poespas. n- Welke platformen gebruik je? nOp je website schrijf je anders dan op LinkedIn of op Instagram. n- Wie is je doelgroep?nnHuh, maar Deb je zei dat doelgroep het allerbelangrijkstenis. Is ook zo, maar niet als eerste plek! Want als ik ineens heel anders ganpraten naar mijn doelgroep toe dan komt het niet over. Schrijf niet zoals jenpraat, maar schrijf zoals je het tegen vrienden of collegau2019s zou vertellen.
Blijf bij je doelgroep
Over het algemeen willen we tegenwoordig niet te veel moeilijke woorden in een tekst. Hierdoor haakt een persoon sneller af. Je kunt beter simpel schrijven zodat het voor iedereen duidelijk is. Wat voor jou zo klaar als een klontje is, is voor een ander abracadabra.nnOok als je denkt dat jouw bedrijf alleen serieus kan zijn zoals een verzekeringskantoor, kun je alsnog je doelgroep aanspreken. Mensen willen graag zaken doen met mensen. Op social media kun je sowieso met u2018jiju2019 praten. Of je dat ook op je website doet hangt af van een aantal zaken. Het doel van je content is om mensen te informeren. Er is zoveel concurrentie dat als je alleen saai gaat informeren je niet boven de rest uitsteekt.
U en jij
Ook als je een gevoelig product of dienst verkoopt is het aan te raden om jij te gebruiken. Zo kom je namelijk veel dichter bij je doelgroep. Wat is de taal van je klant? De taal die jouw klant zelf spreekt. Vaak is dit dus gewoon relaxt.nnEr zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het u en jij verhaal is een beetje achterhaald in 2019.nnProfessioneel is namelijk niet hetzelfde als formeel. Als je op een netwerkborrel staat kan je heel serieus vertellen over jouw ervaring in het vak, maar met bijvoorbeeld een grapje kom je heel ver. Mensen zullen je herinneren en sneller een vertrouwd gevoel bij je hebben. Ook in je social media content en website kun je humor gebruiken.