Schrijven voor je doelgroep

Module 2

schrijven voor de doelgroep

Je hebt nu jouw doelgroep en persona helder. Dan is het belangrijk dat je wel gaat schrijven voor jouw doelgroep. Zo kun je keer op keer jouw doelgroep aanspreken.

Werk jouw customer desire map uit aan de hand van de vragen:

– Wat wil jouw klant het allerliefste bereiken?

– Wat wil je klant ontlopen of vermijden?

– Wat staat hen in de weg om te bereiken wat ze willen?

– Welke vragen kun je stellen om hier meer over te leren?

Verhaal van de klant

Wat is het verhaal van je klant voor het jouw product of dienst koopt? En wat is de ideale uitkomst?u00a0
Voorbeeld:u00a0

Klant: Ik durf niet door te zetten met social media want ik ben bang dat het niet goed genoeg is en ik weet niet hoe ik mezelf goed kan neerzetten. Ik zie overal de perfecte plaatjes en ik struggle met mezelf zichtbaar maken. Hierdoor hou ik mezelf tegen en ben ik minder zichtbaar. Ik probeer zelf veel dingen, maar ik merk dat er geen strategie in zit. Ik besteed teveel tijd aan mijn content, maar ik zie geen resultaat.

Uitkomst na jouw dienst of product: Ik ben goed zoals ik ben en kan dit op een authentieke manier laten zien door social media. Ik heb hiervoor een goede strategie, dit bespaart me veel tijd. Hierdoor zien klanten wie ik echt ben en kan ik ze ook beter bereiken.

Schrijf het verhaal van jouw ideale klant.

Schrijfstijl

Bij het schrijven voor je doelgroep is het belangrijk omnje de volgende dingen af te vragen:n- Wie ben je? nPak je kernwaarden erbij!n- Waar staat je bedrijf voor en wat wil je bereiken?nWil je iemand informeren, activeren, amuseren of overtuigen? Als je eennhandleiding schrijft dan is het vaak zonder poespas. n- Welke platformen gebruik je? nOp je website schrijf je anders dan op LinkedIn of op Instagram. n- Wie is je doelgroep?nnHuh, maar Deb je zei dat doelgroep het allerbelangrijkstenis. Is ook zo, maar niet als eerste plek! Want als ik ineens heel anders ganpraten naar mijn doelgroep toe dan komt het niet over. Schrijf niet zoals jenpraat, maar schrijf zoals je het tegen vrienden of collegau2019s zou vertellen.

Blijf bij je doelgroep

Over het algemeen willen we tegenwoordig niet te veel moeilijke woorden in een tekst. Hierdoor haakt een persoon sneller af. Je kunt beter simpel schrijven zodat het voor iedereen duidelijk is. Wat voor jou zo klaar als een klontje is, is voor een ander abracadabra.nnOok als je denkt dat jouw bedrijf alleen serieus kan zijn zoals een verzekeringskantoor, kun je alsnog je doelgroep aanspreken. Mensen willen graag zaken doen met mensen. Op social media kun je sowieso met u2018jiju2019 praten. Of je dat ook op je website doet hangt af van een aantal zaken. Het doel van je content is om mensen te informeren. Er is zoveel concurrentie dat als je alleen saai gaat informeren je niet boven de rest uitsteekt.

U en jij

Ook als je een gevoelig product of dienst verkoopt is het aan te raden om jij te gebruiken. Zo kom je namelijk veel dichter bij je doelgroep. Wat is de taal van je klant? De taal die jouw klant zelf spreekt. Vaak is dit dus gewoon relaxt.nnEr zijn natuurlijk uitzonderingen, maar het u en jij verhaal is een beetje achterhaald in 2019.nnProfessioneel is namelijk niet hetzelfde als formeel. Als je op een netwerkborrel staat kan je heel serieus vertellen over jouw ervaring in het vak, maar met bijvoorbeeld een grapje kom je heel ver. Mensen zullen je herinneren en sneller een vertrouwd gevoel bij je hebben. Ook in je social media content en website kun je humor gebruiken.